vДекоративно-прикладне
мистецтво Близького Сходу
vВиробництво художньої кераміки на
території Малої Азії сягає своїм коріннями давньої давнини. Зростання міст, розвиток зодчества збільшили потреби в такому ідеальному будівельному матеріалі, як кераміка.
Багаті поклади високоякісної білої глини
висунули на перший план невеличке місто Ізнік (Нікея), розташоване за кілька десятків
кілометрів від столиці Османської держави – Стамбула. Письменник-мандрівник Саад-ед-дім писав: «Із
землі цієї місцевості виготовляють кераміку, яку неможливо описати словами. Її
складно відрізнити від китайської порцеляни».
vІзнікським виробам раннього часу властивий чудовий за майстерністю
й вишуканістю розпис. Орнаментика складається з дуже тонко виконаних рослинних мотивів, серед яких основне місце займають квіти із закругленими пелюстками, стебла
з дрібним листям і плетючими завитками, а також традиційні арабески.
й вишуканістю розпис. Орнаментика складається з дуже тонко виконаних рослинних мотивів, серед яких основне місце займають квіти із закругленими пелюстками, стебла
з дрібним листям і плетючими завитками, а також традиційні арабески.
vКерамічні вироби виготовлялися зі
світлої глини, що давала при випалюванні тендітний і пористий черепок рожевого
або кремового тону. Підготовлений виріб покривали ангобом – розчином білої
глини. Розпис виконували рідкими фарбами. Щоб чіткіше виділити малюнок, його
обводили чорним, рідше – темно-зеленим або синім контуром. Аби закріпити фарби
та додати виробу міцності, водонепроникності й гарного зовнішнього вигляду,
після нанесення малюнка його покривали глазур’ю.
vЯк і
орнаменти, кольори традиційних турецьких мотивів мають своє значення. Так
чорний колір утілює розв’язання проблем, червоний ̶
багатство, зелений ̶ священний колір ісламу, колір пророка, синій ̶ колір
шляхетності й великодушності, жовтий
захищає від невдачі.
vВид декору ̶ розташування візерунка і його складових частин – багато в
чому диктувався формою і призначенням керамічних виробів. Найпоширенішою
композицією був «квітучий кущ» або «букет».
Поряд із орнаментикою не останню
роль у декорі турецької кераміки відігравали елементи епіграфіки. Входячи до
складних композицій, написи були тим необхідним компонентом, який «пожвавлював»
ту або іншу орнаментальну схему.
Комментариев нет:
Отправить комментарий